Vorige week via de Kiltunnel naar Brabant en ook terug door de Kiltunnel, nu de andere uitgang de Haringvlietbrug maar wel terug door de Kiltunnel. We gaan koffiedrinken in Kruisland. Zaterdagmiddag stormde het behoorlijk. Windkracht 7 tot 8 was het. In de nacht zou de wind afnemen, dat was ook gebeurd maar was nog altijd een dikke 4 beaufort. We vertrokken met 11 man vanaf Puttershoek. We hielden de snelheid even onder de 30 km/h Bij de Haringvlietbrug sloten er nog 2 aan dus waren we met zijn dertienen. Op de brug stond de wind recht op de kop. De brug op was het vechten om de Metriek (Belgies voor kilometerteller) niet onder de 20 km/h te laten komen. De rit liep verder voorspoedig ondanks de stevige wind en zonder enig oponthoud stonden we om twintig voor elf voor de deur van het Café in Kruisland. We konden als het ware gelijk aanvallen. De kopjes stonden op de tafels op het terras al klaar. De koffie was gezet, even met de kan rond, enkele wilde graag wat anders drinken dat was ook geen probleem, het puntje erbij voor die er één wilde en alles was geregeld. Toen de meesten het eerste bakkie op hadden, de tweede ronde erin, kort daarna kwam de ober met de portemonnee naar de tafels, dat was ook goed gezien er anders een rij staat van 10 man bij de kassa om af te rekenen. Als we direct waren opgestaan hadden we na 20 minuten weer op de fiets kunnen zitten. Een vorm van je vak verstaan is dit. Staan we met de fiets in de hand om te vertrekken komt Ben om het hoekje aanrijden. Waar kom jij vandaan, was de vraag? Ja ik wilde aansluiten bij de brug maar vond het wat vroeg dus heb een ommetje gemaakt en was toen te laat bij de brug. Hij was wel de kortste weg naar Kruisland gereden maar met zo'n wind toch knap gedaan. We reden betrekkelijk rustig Kruisland uit. Even buiten Kruisland werd het tempo wat opgevoerd tot een 32/33 km/h. Geen probleem want we zouden de wind nu meestal in de rug hebben. Tien minuten onder weg zowaar na weken nog eens een lekke band. Voorwiel van Wim stond plat. Met vereende krachten was het binnen 5 minuten gepiept en konden weer verder. Op de dijk tussen Oudenbosch en Zevenbergen kwam Ben op de wind te zitten en verloor steeds meer terrein. Een seintje naar de koprijders dat het iets rustiger moest en iedereen bleef er zonder moeite weer bij. We reden van Zevenbergen naar Moerdijk. Ze willen in de toekomst Moerdijk weg hebben voor de industrie, zijn de berichten. Op wat voor termijn dat gaat gebeuren, geen idéé. Het geeft wel een raar gevoel als een heel dorp weg is en je er niet meer doorheen rijdt.
De Moerdijkbrug op werd geroepen RUSTIG DE BRUG OP! Er kwamen er een paar licht door te zitten. Keurig gedaan op kop en allemaal konden volgen. Nu nog de Kiltunnel, daar werd er gebruikelijk net als altijd even door getrokken. Dan rustig door 's-Gravendeel tot het peloton weer compleet is en zo waren we om twintig voor één terug waar we vetrokken waren. Het is alweer enkele jaren geleden dat we in de Vlist zijn geweest in de Krimpenerwaard. Daar gaan we volgende week naar toe en drinken koffie bij Café De Vlist, u raadt het al, in Vlist. Let op! Een langere rit, dus half negen vertrek! Flip
Wim van der Giessen
17/8/2019 19:31:21
Piet en Harry bedankt voor jullie vakkundige hulp. Opmerkingen zijn gesloten.
|
Archieven
Januari 2025
|